gedraaid doel halen

Omgaan met agressie kan je leren!

ABCDE agressie model

Om de vijf fasen van agressie te herkennen en de vijf verschillende manieren om hier mee om te gaan duidelijk te maken, gebruiken wij het ABCDE agressie model:

A gedrag is de klager die zeurt en zich slachtoffer voelt. Hij vindt dat een ander verantwoordelijk is voor zijn
lot. Hij is op zichzelf gericht.
B gedrag is degene die over de organisatie klaagt. Hij stoort zich aan procedures en blijft hierin hangen. Hij is boos op de organisatie. De B klager is extern gericht.
Beide type klagers vragen vooral om begrip. In beide gevallen ben je empatisch en toon je begrip voor de persoon en situatie. Doordat emoties uiteindelijk zakken kan je weer een rationeel gesprek voeren.

C gedrag is een persoonlijke verbale aanval op jou. De ander richt zijn boosheid rechtstreeks op jou en je wordt uitgescholden en bedreigt. Je negeert de persoonlijke aanval omdat het gericht is op je functie en niet op jou als mens. Je roept de ander direct tot de orde en geeft je grens aan. “Ik wil niet dat u mij beledigd. Als u door blijft gaan stop ik met dit gesprek en ga weg!” Je lichaamshouding is rechtop en duidelijk.

Bij D gedrag word je fysiek met geweld bedreigd. Je creëert een veilige afstand omdat je niet geraakt wil worden en roept de agressor direct een halt toe. Je bent zeer resoluut en stelt duidelijk de keuze. De agressor stopt met zijn bedreigingen, hij vertrekt of jij vertrekt en als hij doorgaat wordt onmiddellijk de politie gebeld.

Bij E gedrag is er sprake van fysiek geweld waarbij je in een gevecht beland. Dit is natuurlijk het laatste wat we willen. Je verdedigt je, je vlucht, je alarmeert anderen / de omgeving en belt de politie (112) .

 

disclaimer & privacystatement • © 2012 • created by studiomedes.nl • alle rechten voorbehouden

 
 
 

Agressie trainingen speciaal voor:
Deurwaarders
Brandweer