relax

De prijs voor welvaart is erg hoog.
Het kan ook anders.

De prijs van het westerse leven

U kent hem vast wel, de Mount Everest. Hoewel geleerden het niet eens zijn is deze berg met zijn 8848 tot 8850 meter de hoogste ter wereld. Daarbij moeten we rekening houden met verschuivende aardplaten waardoor de berg nog meer “groeit”. De berg ligt in de Himalaya tussen Nepal en Tibet (nu China) en wordt
ook wel het dak van de wereld genoemd. Het beklimmen van de berg wordt alleen gedaan door zeer geoefende en geharde beklimmers. Zij trotseren extreme kou, lawines, hoogteziekte door ijle lucht en fatale glijpartijen. Beklimmers moeten bedragen tot 25.000 euro betalen om de berg te mogen beklimmen en zijn daarom een goede bron van inkomsten. Voor de koopjesjagers: Nepal heeft de prijs verlaagt naar een schamele 11.000 euro. Een op de dertig klimmers betalen overigens een hogere prijs door voor altijd op de berg te blijven, overweldigd door uitputting en kou.

Potentiële klimmers bereiden zich voor door allereerst andere bergen te beklimmen, hebben een uitstekende conditie en gebruiken eersteklas materialen. Na een lange periode van trainen en door de berg van tevoren zorgvuldig te bestuderen maken ze hun gang naar het eerste kamp. Als het budget het toelaat kopen ze extra zuurstofflessen en huren ervaren sherpa’s. Deze geharde sherpa’s testen hun fysieke conditie waarna de tocht der tochten begint. Voor ongetrainde beklimmers, die hun lichaam moeten wennen aan de ijle lucht en extreme kou kan het wel tot 40 dagen duren voor zij het laatste kamp bereiken. Om constant aan de extreme omstandigheden te wennen en om tegenslagen op te vangen maken ze overigens gebruik van meerdere tussen kampen. Niemand is namelijk zo gek om in één keer deze berg op te klimmen. Dit zou namelijk tot een zekere en gewisse dood leiden.

Vreemd als ik bedenk hoe sommige mensen hun leven leiden. Hun dagen worden gekend door het succes van het Westerse leven. ’s Morgens vroeg opstaan en om tijd te besparen wordt het ontbijt overgeslagen, dit scheelt immers calorieën en is daarmee “gezond”. Met een 130 kilometer op de teller (140 is nog beter) wordt de race naar het werk gehouden. Daar aangekomen wordt de pijn van het gemiste ontbijt verlicht met een sterke bak koffie. Deze oppepper van het lichaam verlicht de signalen van pijn en wordt daarom als effectief ervaren. De race van de dag is nog lang niet gelopen.  Overvolle mailboxen en krappe agenda’s zorgen ervoor dat we sneller en (denken we) effectiever gaan werken. We verliezen geen tijd want een of andere “succesvolle” jongen heeft ooit bedacht dat tijd geld is. Tussen de middag slokken we gehaast een calorierijke maaltijd naar binnen. Het beloningssysteem in de hersenen krijgt hiermee een oppepper waardoor we er weer tegenaan kunnen. “Gelukkig” zijn er nog steeds kantines en anders wel benzinepompen die kroketten verkopen. De race is nog niet gelopen, we blijven haasten en vliegen door telefoontjes te plegen, appjes te beantwoorden en natuurlijk mogen we het broodnodige facebooken en twitteren van vrienden niet vergeten.  Koffie en hartige snacks helpen ons door de middagdip heen zodat we weer “effectief” verder kunnen werken. Als de werkdag is beëindigd gaan we door. Het is namelijk stoer om over te werken en het wordt alom gewaardeerd als je extra (onbetaald) werk voor de baas verricht. Een stimulans voor je carrière in plaats voor je gezondheid.
’s Avonds laat nemen we nog een bak koffie om de vermoeidheid te verdrijven. Let op, het duurt ongeveer 6 uur voordat het opwekkende cafeïne je lichaam heeft verlaten. Na het late journaal en tussendoor computeren wordt het plotseling tijd om naar bed te gaan. Het blauwe licht van de schermen remt echter de aanmaak van melatonine waardoor je slecht kunt inslapen en je dus automatisch langer opblijft.  Slaap is echter een saaie en weinig productieve bezigheid en om je succes te vergroten is het extra stoer om slechts 5 tot 6 uur slapen.

Doordat de koffie en adrenaline nog in ons bloed zit hebben we soms moeite met inslapen. Dit probleem kunnen we ondervangen met een borrel. Deze bevordert namelijk het inslapen. Helaas doet drank een afbreuk aan de kwaliteit van de slaap. Je raadt het al, de ochtenddip door te weinig slaap gaan we weer effectief te lijf met koffie. De cirkel is weer rond.

Na jarenlang deze manier van topsport te hebben volgehouden en signalen van je lichaam constant te hebben genegeerd volgt het onvermijdelijke. Onze “stoere” Westerse levensstijl scoort namelijk hoog bij stress gerelateerde ziektes, hoge bloeddruk, hartproblemen en diabetes. Deze problemen worden opgelost met medicijnen. Voor de goede orde, deze medicijnen onderdrukken de symptomen, niet de oorzaken. Ze genezen niets! We blijven nog jaren doen wat we deden. Het gevolg laat zich raden door nog meer lichamelijke en psychische klachten.

Leef daarom je leven als een bergbeklimmer.
Oefen en train je lichaam (en geest). Gebruik je basis en tussenkampen door rust te nemen en gezond te bewegen. Een half uur per dag wandelen kan al genoeg zijn. Laat je begeleiden door wijze raad net zoals beklimmers zich laten begeleiden door ervaren sherpa’s. En als je de top van de berg bereikt, je het uiterste van je kunnen hebt bereikt, handel dan ook als de bergbeklimmer. Hij zit namelijk maar heel even op de top van de berg, maakt een foto en gaat weer naar beneden om daarna zijn lichaam en geest uitgebreid de welverdiende rust te geven.

 

disclaimer & privacystatement • © 2012 • created by studiomedes.nl • alle rechten voorbehouden

 
 
 

Agressie trainingen speciaal voor:
Deurwaarders
Brandweer