gedachten1

Gedachtencontrole

Constant schieten er gedachten door ons hoofd.. Dat ga ik doen. Dat gaat me nooit lukken. Ik weet niet of ik dat kan. Vorige keer ging het ook niet goed. Ik wil het niet maar zeg dat ik het wel wil. Hoe kom ik hier onderuit. Als ze maar niet denken dat…. Wat als het niet lukt. Vannacht zal ik wel weer slecht slapen. Ik slaag zo nooit. Ik heb altijd last van stress.
Het is geen moment stil en de negatieve gedachten blijven oppoppen. Stel nu voor dat we meer grip krijgen op onze gedachten en dat we de negatieve zelfspraak kunnen omdraaien in een positieve zelfspraak. Het omdraaien van negatieve gedachten heet gedachtencontrole (of omdenken) en wordt bijvoorbeeld ook in de sportwereld toegepast om beter te presteren.

Bij gedachtencontrole maken we gebruik van het 4 G model:
1. Gebeurtenis
2. Gedachten
3. Gevoel en
4. Gedrag.

Een voorbeeld: In de nachtelijke uren word je gewekt door een luide knal.
Gebeurtenis    : een luide knal in het holst van de nacht
Gedachten      : er is een inbreker
Gevoel            : je bent bang
Gedrag            : je loopt naar beneden en neem een hamer mee

Terwijl je naar beneden sluipt en de kamerdeur opent zie je glas op de grond liggen. De hond komt kwispelend naar je toelopen. Terwijl je er naar kijkt besef je dat je de avond van tevoren het glas op de punt van de tafel hebt laten staan en dat de hond vermoedelijk met zijn staart het glas heeft omgestoten. Het is op de plavuizen kapot is gevallen.

De gedachten over de gebeurtenis hebben je beïnvloed en waakzaam gemaakt. Je stress is toegenomen en de adrenaline en cortisol hebben er voor gezorgd dat je hierna niet meer in slaap valt.

Het kan ook anders, afhankelijk van je gedachten.
Gebeurtenis     : een felle knap in het holst van de nacht
Gedachten       : och die arme hond, hij heeft vast weer een nachtmerrie
Gevoel             : ik blijf ontspannen
Gedrag             : ik val in slaap
Dit principe van gedachtencontrole is in altijd van toepassing. Een vergadering die saai en slaapverwekkend is versus een vergadering waarin je alert bent en er afspraken worden gemaakt. Een gesprek met een leverancier die altijd het onderste uit de kan wil hebben versus ik zal eens luisteren of ik hem ergens anders mee van dienst kan zijn en zo een goede koop sluiten. Een altijd boze collega versus een band opbouwen en samenwerken.

Gedachtentraining is overigens niet het wegstoppen van angstige of boze gevoelens. Het doel is het veranderen van ongewenste gevoelens in gewenste gevoelens. Ik heb een auto ongelijk gehad maar ben blij dat ik niet gewond ben geraakt.

Een andere manier van gedachtencontrole is andere manier vorm van zelfspraak. Vaak gebruiken we namelijk overdrijvende woorden:
1.  Het is verschrikkelijk dat ik die klant verlies.
2.  Hij moet mij ook altijd hebben.
3.  Wat een ramp, ik heb een vlek in mijn broek. Zo verkoop ik nooit iets.
4.  Ik zal de omzet komend jaar wel weer niet halen.
5.  Ik moet altijd mijn beste doen.

Vaak gaan we uit dat iets altijd realistisch en waar is. Pas als we beter en meer rustiger naar onze gedachten kijken, komen we tot de conclusie dat ze niet zo catastrofaal zijn als we in eerste instantie dachten. Het is handiger en geeft minder stress als we daarom andere woorden gebruiken.
1.  Het is jammer dat ik deze klant verlies. Het is nu tijd om die andere potentiële klant te benaderen.
2.  Vandaag was hij vriendelijk tegen mij.
3.  Zal die vlek echt van invloed zijn op mijn succes of is mijn kennis die het verschil maakt?
4.  Dit jaar komen er nieuwe kansen.
5.  Een 6 ook genoeg en daardoor heb ik tijd en energie over om een andere klant te bezoeken.
Moeten is overigens een dwang woord, een woord dat je snel stress zal geven. Moeten kan je ook vervangen door willen. Ik wil mijn best doen. Dit geeft veel meer ruimte en vrijheid voor jezelf.
Hetzelfde principe geldt bijvoorbeeld ook voor pijn. Ik heb nu alweer pijn. Het woord pijn kan je vervangen door ik heb last of ik weet dat het nu pijnlijk is maar straks zal het weer beter gaan. Het is maar net hoe je tegen de wereld aankijkt. Beiden gedachten hebben gelijk maar de ene heeft meer voordelen dan de andere.

Verandering van gedachten leidt tot een verandering van gevoel en dus je gedrag. Ga de wereld eens met een glimlach tegemoet en je zal zien dat de wereld terug glimlacht.

This website is in progress

 

disclaimer & privacystatement • © 2012 • created by studiomedes.nl • alle rechten voorbehouden