ment_teamwork

Het mes der wrake heeft twee snijvlakken
waarvan één op jou is gericht

Menselijke fouten

In de binnenlanden van Kalimantan, het Indonesische deel van Indonesië, leeft nog een Dayak stam volgens eeuwenoude tradities. Men leeft van de kleinschalige verbouw van rijst, enkele zelf verbouwde vruchten, het woud en de jacht.
Af en toe wordt er ook een varken gevangen. Omdat varkens bij de Dayaks erg belangrijk zijn, worden zij met veel vreugde naar het dorp gebracht om daarna liefdevol te worden verzorgd. Alle varkens hebben net als onze honden een naam en het is niet ongebruikelijk dat een Dayak een varken liefdevol knuffelt. Een man met veel varkens is hier rijk en heeft aanzien. Ook worden varkens als betaalmiddel gebruikt en zijn het uitstekende bruidsschatten waarmee schoonfamilies gepaaid worden en er liefdevolle relaties ontstaan. In deze vredige samenleving is het natuurlijk niet altijd pais en vree. Zo waaien tropische stormen af en toe over de landerijen en verwoesten de rijstvelden. Omdat een mislukte oogst een reële kans op honger betekent, worden de oude en wijze Goden om hulp gevraagd. Waar wij de beschikking over één of sommigen van ons geen God hebben, hebben de Dayak hele groepen Goden. De godenexpert bij uitstek, de sjamaan, wordt geconsulteerd en via nostalgische communicatiemiddelen wordt hem duidelijk welke God ontevreden is en hoe boete moet worden gedaan.
In het Westen is dit een ritueel dat in ongebruik is geraakt maar af en toe nog wel eens de kop opsteekt. Een zwaar gelovige roept dat onheil de toorn des Heeres is en we heiliger moeten leven. Veelal vallen woorden van schande hem ten deel.
Op Kalimantan is dit alles nog anders. Hier kan de toorn der Goden alleen worden opgeheven als de mensen elkaar al hun zonden bekennen en ook vergeven. Twee kleine maar essentiële verschillen met wat wij kennen. Bij een uitgebreid en zorgvuldig gepland ritueel vertelt men elkaar alle maar dan ook alle zonden. Men biecht elkaar kleine- en grote diefstallen op, bekent bedrog, leugens, roddel, het oneerlijk verdelen van de jacht, het begeren van andere partners, onderhuidse verwensingen en al het andere menselijke falen op. Deze bevrijdende verklaringen worden met een groots offer afgesloten door het mooiste en beste varken te offeren. De eigenaar van dit varken is hierbij vol trots omdat zijn varken is uitgekozen. Nadat hem met veel rituelen de keel is doorgesneden (het varken uiteraard) wordt hij boven een vuur geroosterd en van het malse vlees genoten door het op te eten. Een aardige bijkomstigheid.
Doordat de Dayak elkaar alle zonden opbiechten en vergeven, weten zij dat ze menselijk zijn en dus fouten maken. Ook leren ze elkaars fouten accepteren èn vergeven. Hierdoor blijven zij een hechte samenleving waarbij ruimte is voor imperfectie. Waar wij in het Westen ons menselijk falen vaak verzwijgen, onze wrok liever vasthouden en zelfs voeden, door advocaten laten uitvechten laten zij het los. Waarom zou je zoiets los laten? Omdat het mes der wrake twee snijvlakken heeft. Het ene snijvlak is voor de ander en maakt hem kapot. Het andere snijvlak wijst echter naar jezelf en maakt jou kapot.
Welke menselijke fouten ga je jezelf of een ander vergeven?

 

disclaimer & privacystatement • © 2012 • created by studiomedes.nl • alle rechten voorbehouden

 
 
 

Agressie trainingen speciaal voor:
Deurwaarders
Brandweer