visualisatie1

Visualisatie

Visualisatie wordt onder andere door sportpsychologen gebruikt, waarbij sporters in gedachten een bestaande techniek vervolmaken of een nieuwe techniek oefenen.
Zo kan een schaatser zich letterlijk de ijsbaan in gedachten voorstellen inclusief de afstanden, de bochten, het geluid van het startschot en het publiek. Op het moment dat het startschot komt ziet hij zichzelf afzetten en vooruitschieten, stap voor stap neemt hij de bochten om uiteindelijk te eindigen binnen zijn gestelde tijd. Een heel mooi voorbeeld hiervan is op YouTube te vinden van Erben Wennemars die de 500 meter schaatst. Erben
ziet zich in gedachten de hele baan schaatsen en eindigt met dezelfde tijd als hij ook in het echt rijdt!

Bij visualisatie oefen je dus alleen door er aan te denken. Door visualisatie zo echt mogelijk voor te stellen worden je hersenen en zo ook je lichaam en spieren beïnvloed. Er ontstaat een sterke neurale verbinding in je hersenen waardoor je lichaam en spieren als automatisch reageren, net alsof ze het al honderd keer echt
hebben gedaan. Bij visualisatie is het vooral van belang om je in te denken hoe het goed gaat in plaats van hoe het niet moet, een positieve visualisatie werkt dus het beste.

Visualisatie kan op veel verschillende manieren worden toegepast.

Bij de politie wordt dit principe onder andere in draaiboeken tijdens grote evenementen gedaan.
Het eerste scenario is een situatie die rustig is en waarbij alles zijn gangetje gaat. De sfeer is goed en
alles verloopt ordelijk.
Het tweede scenario is heftiger, de zaken lopen uit de hand maar is door de gewone politieman toch weer redelijk snel onder controle te krijgen. Hij doet een aanhouding waarna de rust wederkeert en het een
leuke dag wordt.
Tijdens het derde scenario loopt de situatie uit de hand. De achter de hand gehouden ME is nodig om de orde
te herstellen en er worden massaal arrestaties verricht.
Door de scenario’s vooraf in briefings te bespreken krijgt elke individuele politieman een plaatje voor ogen over de drie scenario’s en zijn specifieke optreden, net alsof het al in het echt is gebeurd. Door deze manier van werken weet elke politieman wat hij moet doen en krijgt hij zelfvertrouwen doordat hij de situatie voor zijn geestesoog al een keer heeft meegemaakt.

In het zakenleven wordt ditzelfde principe ook toegepast.
Het gesprek met de klant gaat goed en hij koopt het product.
Het gesprek gaat stroef en je moet hem overtuigen van de kwaliteit van je product en je leveringsvoorwaarden.
Het derde scenario gaat helemaal niet goed, je breekt het gesprek af om voor te stellen dat je een volgende keer terug komt. Dit gesprek gaat dan beter doordat je beter voorbereid bent en alle what if scenario’s heb je met een positieve uitkomst gevisualiseerd.

Een andere mogelijkheid is het visualiseren van rust en ontspanning. Tijdens de saaie autorit focus je je ook op je ademhaling. Je ademt rustig door je neus in en daarna rustig door je neus uit. Deze oefeningen zijn gemakkelijk in te passen in het dagelijkse leven zoals tijdens het ontbijt, de vergadering of pauzes. Denk ontspannen wordt ontspannen!
Visualisatie wordt ook zeer effectief gebruikt voor het slapen gaan. In dit geval ga je rustig zitten en focus je je helemaal op je ademhaling. Door deze rustig in en uit te laten ademen word je ontspannen en zal je eerder in slaap vallen. Effectieve methoden hiervoor zijn bijvoorbeeld mindfulness en meditatie. Een andere optie en meer wetenschappelijk is de Heartmath methode, die wij ook aanbieden.

This website is in progress

 

disclaimer & privacystatement • © 2012 • created by studiomedes.nl • alle rechten voorbehouden